Når det smeller.....

Flyaktiviteter, nye prosjekter, flyplass og diverse andre ting som opptar en modellflyger.
Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace
Sted: Tau

Re: Når det smeller.....

Legg inn av Glenn » 16 aug 2008, 18:50

"Glenn gjør ting han ikke kan!! - Episode XVI" :lol:

Så lærte jeg noe nytt i dag også: Overvektige fly med slark i servoene flyr dårlig, i tillegg bør retracts lages under bygging istedet for under landing!
Med andre ord så er Funtanaen krasja. Ble definitivt for tungt med 26ccm bensinmotor! Så nå er flyet donert til Leif og forhåpentligvis får det en bedre framtid der. Menmen, fikk flydd 4 turer iallefall - har vært verre :mrgreen: Vet at Arvid tok noen bilder av smellen, så det blir spennende å se!
Når det gjelder selve krasjlandingen så var den litt spesiell, motor og understell brettet seg fint av og under flyet og det gled så elegant videre uten. Fikk forresten ikke med meg hvor mange poeng den landingen var verdt gutter?? :lol:

leifen
Ace
Ace
Sted: Jørpeland

Legg inn av leifen » 16 aug 2008, 19:16

Va ein stilkarakter på 19,5 av 20 vil eg påstå:P
Mangla bare at motoren letta og fløy videre :mrgreen:
Eg skal gå litt over flyet nå og se ka så ska gjerast på an og så håper med at det blir så godt som nytt og litt til :)
Så lenge de fester vingen forsvarlig og hugser at slå på radioen kan ingenting gå galt

nils reinert
Ace
Ace

Legg inn av nils reinert » 16 aug 2008, 19:39

Har du motor te de ,elle fekk du me den så sto på? Glede meg te å sjå de fyga igjenn 8)
big models fly ,small models flit
nilsreinert.blogspot.no

leifen
Ace
Ace

Legg inn av leifen » 16 aug 2008, 19:44

Eg har fåreløbig ikkje motor men det er ei stund til eg trenger å bekymre meg over det.
Blir nå først og fremst å få forsterka understell samt motorfeste til den, resten ser faktisk bra ut!
Blir artig dette !
Så lenge de fester vingen forsvarlig og hugser at slå på radioen kan ingenting gå galt

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Funtana.....

Legg inn av Arvid » 16 aug 2008, 21:06

Glenn skrev:Understellet er kraftig! Karbon understell og forsterket i kroppen. I tillegg er det digre hjul på så det burde takle alt som kan ligne på en landing. Tror faktisk understellet hadde overlevd alt annet på det flyet der :D

Bilde
Selve understells leggene overlevde, - men innfestningen sa takk for seg - nok en gang :?
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 16 aug 2008, 21:17

Som sagt: alt som kan ligne på en landing.. :lol:

leifen
Ace
Ace

Legg inn av leifen » 16 aug 2008, 21:32

Understellet er kraftig, det er festet til understellet som trenger forsterkning.
På leite landa jo glenn skikkelig hardt eine gangen, det kan jo ha gjort at det svikta litt.
Er jo tross alt ganske stor vekt me snakke om så understellet må jo ha vert kraftig for å ha tålt den første.
Det som eg tror har skjedd er at festet blei svekka i den første landinga og at den nå landa i fart gjorde at det blei rivd av, landinga var i utgangspunktet perfekt så det er ingenting så kunne hindra det tror eg.

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 16 aug 2008, 21:38

Det er godt mulig det - men det er jo moro å gni det inn når noen krasjer også da.. Men det er greit det - det vil jo gå begge veier det :lol:

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Funtana....

Legg inn av Arvid » 16 aug 2008, 21:44

Når jeg snakker om understellet på en modell, så tenker jeg på hele "pakken", - hjul, legger og innfestning. Ingen ting er sterkere enn det svakeste punktet - i dette tilfellet innfestningen i kroppen. Det er mulig festet kan ha fått seg en smell på Leite tidligere på dagen, men slik Glenn beskrev den landingen så datt flyet nesten rett ned. Understellet får da trøkket rett opp under kroppen. Slik det brettet seg bakover på KI, så tror jeg at kreftene kom fra en annen vinkel, - leggene ble presset bakover i stedet. Jeg har sett noen landinger utført med denne modellen, - landinger som i utgangspunktet har sett helt greie ut, - før leggene har klappet bakover. Faktum er at kroppskonstruksjonen ikke har vært designet godt nok. Å forsterke selve fest, - der hvor leggene er skrudd fast, - hjelper lite så lenge konstruksjonen rundt ikke holder mål.
Det som må gjøres med denne modellen, er å legge inn avstivere ett godt stykke av kroppens lengde, - som kan ta opp og fordele kreftene fra understellet på ett større areal. Glassfiber/ korbon stenger kan kanskje fungere :roll:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 16 aug 2008, 21:53

Som sagt så hadde jeg 3 harde landinger på leite. En av disse var nesten vertikal, mens de andre var mer som den på kvam bare hardere. Derfor tror jeg at det skjedde noe på leite! Men som jeg også skrev her så er det bare å gni det inn, men da er det klart at neste gang du krasjer så peker jeg og ler!
..og ler, og ler og ler osv... :twisted:

leifen
Ace
Ace

Legg inn av leifen » 16 aug 2008, 21:57

Eg ska legga inn avstiverer ja.
Nei eg vett jo det at det ikkje hjelpe å bare forsterka festet, såg jo at selve festet holder men ikkje det som holder festet igjen

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Funtana...

Legg inn av Arvid » 16 aug 2008, 21:58

Det er ikke så hyggelig at noen står og ler når det smeller, - tror ikke noen gjorde det i dag heller. Jeg synes du gjorde ett hederlig forsøk jeg Glenn, - all ære for det. Problemet var vel at du ikke hadde så gode odds i utgangspunktet, - det kan sikkert både Ronny og Ivan skrive under på :wink:
Bilde
V.h. Arvid

leifen
Ace
Ace

Re: Funtana.....

Legg inn av leifen » 16 aug 2008, 21:59

Arvid skrev:
Glenn skrev:Understellet er kraftig! Karbon understell og forsterket i kroppen. I tillegg er det digre hjul på så det burde takle alt som kan ligne på en landing. Tror faktisk understellet hadde overlevd alt annet på det flyet der :D

Bilde
Selve understells leggene overlevde, - men innfestningen sa takk for seg - nok en gang :?

Eg syns egentlig at dette e litt å gjør narr men d e vell bare någe så eg syns....
Flyet e heit ok det!
Det e sje møye skader på det i det heile tatt så me trenge sje laga någe stort utav dette.

Ronny
Ace
Ace

Legg inn av Ronny » 16 aug 2008, 22:07

Tror aldri Funtana 100en noen gang kommer til å bli "kraftig" nok. Det vil uansett kreve så store inngrep i konstruksjonen at det ikke vil svare seg verken tidsmessig eller vektmessig. Hvorfor tror dere jeg solgte det :roll: Men det er jo litt morsomt å se på alle som vil prøve seg :D
Keep on flying!!

Hilsen Ronny

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 16 aug 2008, 22:11

Tror det var lett å forstå at det gjaldt forumet og ikke kvam når det var snakk om å gni det inn. Uansett er det for sent nå, har ladet pekefingeren og venter på neste krasj! :lol: :wink:

Svar