Nye prosjekter

Flyaktiviteter, nye prosjekter, flyplass og diverse andre ting som opptar en modellflyger.
Svar
Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Sted: Tau
Kontakt:

Re: Speedo Pro Lite

Legg inn av Arvid » 03 jul 2015, 15:56

Et kjapt søk på nettet avslørte en elektro versjon av samme modell.
Den var satt opp med følgende:D2836 1000kv Brushless Motor, ESC: 40A, Propeller:10 x 6" og 2s LiPo.
Det kommer litt an på hva slags type flyging en er ute etter, - pent og pyntelig stig til utgangshøyde for termikk krever ikke all verden med watt, men hvis en ønsker loddrett stig og litt akro så trenger man et sprekere oppsett.
Videre må en se hvor mye plass det er til motor & batteri. En tynn nese favoriserer en slank inrunner m/ drev, men hvis det er plass til en outrunner så er det rimeligere. Motoren bør være innebygget i en slik modell.
Her er en link til en guide for valg av elektro oppsett: http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=24238
Eller du kan prøve deg frem med en web basert kalkulator: http://adamone.rchomepage.com/calc_motor.htm
Bilde
V.h. Arvid

nils reinert
Ace
Ace

Re: Nye prosjekter

Legg inn av nils reinert » 03 jul 2015, 17:56

Ok :-) eg trenger bare nok kraft til å komme meg opp i utgangs høyde , mitt fly har ganske tynn nese , så det blir trangt. Det har og kun balanse ror.
big models fly ,small models flit
nilsreinert.blogspot.no

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

ECO Manta

Legg inn av Arvid » 13 jul 2015, 22:34

Bilde
Graupner Eco Manta klar for test tur på Nordvatnet i kveld

Dette er jo ikke noe fly, men jeg hadde jo håpet at den kunne "fly" lavt over vannet om ikke noe annet som følge av det vingeformede skroget.
Men med standard oppsett; - en Speed 600 7.2V børste motor og 2s LiPo og medfølgende propell så gikk det kun litt raskere enn snekkefart. Men fort nok til at jeg sneiet borti en stein og ødela propellen :evil:
Kjøpte modellen på "restsalg" hos Øgrey for en uke siden med tanke på å ha den som "redningsbåt" når jeg flyr sjøfly, men hadde jo håpet på at den var litt friskere å kjøre. Det er et 10 år gammelt design og den er for lengst gått ut av sortimentet til Graupner. Den er beregnet på NiCd batterier og jeg måtte derfor inn med bly tilsvarende vekten av et 2200 mA LiPo for å få CG riktig. Her må jeg nok få sendt en bestilling til HK på ny motor (børsteløs) + regulator og noen propellere :wink: Den har en artig egenskap at den retter seg selv opp hvis den havner opp ned, - et ballast kammer fylles da med vann(se hull i venstre "vingerot") og snur båten på høykant slik at propellen får tak, - så gir man gass og i det den beveger seg fremover så tømmes ballastkammeret automatisk gjennom et stort hull i akterenden!
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Ny warbird......

Legg inn av Arvid » 27 jan 2016, 18:50

Bilde
Gleder meg til jeg kan se et tilsvarende syn på himmelen over KI :P

Da er en ny warbird kommet i hus, - nærmere bestemt en TopFlite P-51D Mustang i 60 size - ARF utgave. Trenger litt stars & stripes for å få balanse i luftherredømme over KI :P
Kvaliteten på settet synes å være bra, - noen rynker i betrekningen som må etterstrammes, men det er normalt på denne typen sett. Eneste som ikke holder mål er medfølgende retracts. Dette er av typen mekanisk, men selve huset er i plastikk og erfaringsmessig (lest på forum) så holder ikke disse mange landingene. Har derfor bestilt nytt av typen elektrisk og med skala oleo-legger fra HK.
Skal installere en Saito 100 4T som jeg har liggende, - den har noen få turer i Edge'en (overkill) før den tjenestegjorde en stund i en F3A modell (denne ble konvertert til elektro). Tror motoren skal passe bra til denne modellen, - et populært valg blant andre som har bygget den.
Servoer er på vei fra Elefun (modellen ble kjøpt hos Norwegian), - ser frem til noen koselige timer på hobbyrommet og ikke minst så gleder jeg meg til å ta den til værs på KI :wink:
Bilde
V.h. Arvid

nils reinert
Ace
Ace

mustang

Legg inn av nils reinert » 31 jan 2016, 13:23

Den er same skala som Fw190d9'en min ,så det passer jo perfekt :) dogfight 8)
nilsreinert.blogspot.no

mortenhoie
Newbie
Newbie

Legg inn av mortenhoie » 05 feb 2016, 19:42

Endelig har jeg fått tid til overs. I den anledning har jeg kjøpt meg et nytt fly. 194 cm vingespenn, 5 kg. Har såvidt begynt monteringen. Har ikke bestemt meg for hvilke motorer jeg skal kjøpe, men 4 taktere blir det uansett! Vurderer ASP .61, men lurer på om jeg skal opp til 0.72. Håper på takeoff på Kvam innen 2 mnd.
Vedlegg
Piper-Twin-Comanche.jpg
Piper-Twin-Comanche.jpg (50.07 kiB) Vist 1341 ganger

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Piper twin Commanche

Legg inn av Arvid » 06 feb 2016, 12:14

Flott modell dette Morten :wink:
Før jeg starter på slike prosjekt så pleier jeg alltid å søke informasjon på de store modellfly forumene på nett. F. eks. kan du ta en titt her. Mye informasjon og tips å plukke opp før en går i gang. Ser at de anbefaler 0.72 - 0.80 4t motor størrelse, så da er det kanskje lurt å droppe 61'en. Forstår det slik at du har bestemt deg for å gå for fuel - 4t med de utfordringene som ligger i tuning av motorer osv, men ser at noen har valgt elektro også. Elektro er jo mye enklere med tanke på lik trekk på begge motorer og risiko for bortfall av en motor i flukt er minimal, men så er det dette med lyden da. Et skala fly skal jo ikke høres ut som en symaskin :roll: Da kan et lydsystem fra Mr. RC Sound kanskje være tingen, - de har også en egen multimotor chip. HK fører dette. Har du vurdert å installere retracts :roll: Kjøpte meg nettopp et sett til P-51 hos HK, - kostet 500 spenn for elektrisk retract med skala oleo legger, - inkl. UPS ekspress frakt (tok en uke). HK har mange fine sett med nesehjul også.
Blir mye spennende å se på KI til våren, - lykke til :wink:
Bilde
V.h. Arvid

nils reinert
Ace
Ace

Piper Commanche

Legg inn av nils reinert » 07 feb 2016, 16:10

De såg ut te å var et flott fly ! Glede meg te å sjå de på Kvam :) Hvis de e Seagull models så er i allefall det god kvalitet etter min erfaring , Spacewalkeren min er fra 2003 og fyge ennå. De er sikkert greit med litt store motorar kanskje ,hvis de går greit me tanke på vektå , då har du litt å gå på og sleppe å belasta motorane maksimalt og dei bler meir driftsikre. Lykke te!
nilsreinert.blogspot.no

mortenhoie
Newbie
Newbie

Legg inn av mortenhoie » 09 feb 2016, 13:08

Hei Arivd og Nils Reinert,

Jeg er litt fristet til å ha elektro i flyet for å unngå utfordringene som kan oppstå med fuel. Men samtidig syns jeg at spenningen med å vite at noe kan gå galt er en del av gamet. Det gir meg et ekstra kick! Derfor blir det fuel og 4 takter! :-)

På websiden jeg kjøpte flyet anbefales 0.61 4 takter, i manualen står det fra .71 til .81 og på produsentens webside står det .91. Var derfor jeg trodde at 2x.61 holdt. Men nå blir det sannsyligvis 2x asp .91 :-)

Så langt virker kvaliteten på flyet bra.

Mvh
Morten

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Piper Twin....

Legg inn av Arvid » 09 feb 2016, 22:27

Ja, - det er greit med nok kraft, men det du bør være oppmerksom på er vekten av 2 stk. ASP 914T (640 gram pr. stk + demper?) i forhold til tyngdepunkt og avbalansering. Du kan ende opp med bly eller mye utstyr (batterier etc.) i halen for å få CG riktig. Har sett at en del faktisk velger OS 46 2-takt eller tilsvarende p.g.a. lav vekt, mer enn nok kraft og ikke minst at disse motorene blir helt skjult inne i motordekslene. For 4t motorer så må en kutte hull for ventilkåper/ sylindertopp. Men så er det lyden da......
For å være ærlig så virker 2 stk. ASP 91 4T litt overkill på en modell med 2 m vingespenn og 5 - 6 kg fly vekt, men valget er ditt :wink:
Bilde
V.h. Arvid

mortenhoie
Newbie
Newbie

Re: Piper Twin..

Legg inn av mortenhoie » 23 feb 2016, 15:52

Hei Arvid,

Jeg er ganske forvirret når det kommer til ASP motorene.

Når det kommer til vekt er spesifikasjonene på ASP 70 og ASP 91 like. Begge veier 640 gram. Kan dette stemme?

Mvh
Morten

nils reinert
Ace
Ace

Legg inn av nils reinert » 23 feb 2016, 17:30

På just engines er 70 'en oppgitt te 620 g og 91'en 640 g , kan stemma sånn ca det :) Saito motorane e ennå lettare pgr av aluminiums sylinder og topp i ett stykke men dei er og i ein an kvalitet og pris klasse. http://saito-engines.info/specifications.html

Eg har ein saito 91 på ein ca 4,5 kilo tung FW190 , og det er meir enn nok krefter , og denne Piperen kommer ferdig rundt 5 kilo ( i følge manual) .

OS 2 takts motorar har eg god erfaring med ,dei er enkle å stilla inn og er driftsikre så sant de får kjøling , LA serien er vel enklast å stilla inn , AX serien har ei tomgangsdysa så de e viktig å få stilt inn rett for å unngå deadstick ,men når den er rett stopper dei aldri.

Et tips fra meg er å prøva å finna ein motor størrelse som balanserer flyet på anbefalt CG mest mulig med minst mulig ballast enten i nase eller hale. Og som i tilleg har nok kraft. :) Ingenting flyr bedre enn et lett fly.
nilsreinert.blogspot.no

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Saito 100 service.....

Legg inn av Arvid » 06 mar 2016, 19:25

Bilde
Saito 100 i deler. De to kulelagrene ses nede til høyre, - det var "Main" som var utslitt.

Rigget meg til for testkjøring av motoren som skal gjøre tjeneste i Mustangen her på fredags ettermiddag. Merket at ting ikke var som det skulle da jeg monterte propell/spinner og tørnet motoren for å prime. Når den startet var det store vibrasjoner og rar lyd, - spesielt på tomgang og den ville ikke gå jevnt på lave turtall. Plukket derfor motoren fra hverandre og fant fort ut at hovedlageret i veivhuset var utslitt og slarkete. Vet at jeg har skiftet lager på denne motoren før en gang også og antall driftstimer etter siste lagerbytte er ikke all verden, men jeg kan ha vært uheldig å skadet det nye lageret under installasjonen. Front lageret kjentes imidlertid fint ut og jeg kan heller ikke se noe kast i veivakslingen når jeg snurrer denne med akslingen gjennom frontlageret. Men skulle det være kast i akslingen så må det nok finere instrumenter til for å avdekke det, - ikke bare øyemål. I første omgang så satser jeg på å skifte ut lagrene :wink:
Satte opp en bestilling på nytt "Premium" sett fra Boca Bearings i USA. Vurderte å bestille med keramiske kuler, men dette blir uforholdsmessig dyrere da en tipper over 500 kr grensen med påfølgende krav om moms og gebyrer, - blir fort dobbel pris :cry:
Når vi snakker om priser, - skulle bestille et pakningssett til Saito'en hos Horizon Hobby, - også det i USA. Selve settet kom på ca. 90 N.kr., men eneste fraktalternativ var DHL Exspress som skulle ha 415 kr i frakt + fortolling og utleggsgebyr, - samlet sum for alt kr. 645,- :shock: At det går an!! Heldigvis finnes det alternativer og et kjapt søk ledet meg til UK og Hobby Plastics som skulle ha en 50 lapp i frakt for nytt pakningssett + noen små ting til :) Da er deler bestilt og forhåpentlig vis er disse i hus i løpet av en god uke :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Saito 100 service...

Legg inn av Arvid » 16 mar 2016, 19:25

I går kom nye lager og pakningssett i posten og motoren ble montert sammen igjen i dag. Slapp å varme opp veivhuset da lagrene gled akkurat på plass uten bruk av mye kraft. Monterte motoren i benk og fyrte den i gang i kveld, - godt å se at timingen var riktig og at alt fungerte normalt. Kjørte kun 2 - 3 dl gjennom motoren på 1/2 trottle og rik blanding for å kjøre inn lagrene, - får kjøre litt mer og tune inn dysene en annen dag, men den kjentes "fast og fin" ut etterpå :wink:
Bilde
V.h. Arvid

nils reinert
Ace
Ace

FW 190 A

Legg inn av nils reinert » 19 mar 2016, 17:12

fw190 (704 x 528).jpg
FW 190 a Platt
fw190 (704 x 528).jpg (75.65 kiB) Vist 1192 ganger
fw190 (1) (704 x 528).jpg
fw190 (1) (704 x 528).jpg (92.55 kiB) Vist 1192 ganger

Eg har montert ASP 180 motoren i Focke-wulfen min skala 1:5.2 fra Dave Platt models , Platt bygde modellane til Battle of Britain filmen og dei er kjent for å var skala riktige. Min modell blei bygd først litt av meg ,deretter av ein Gjertsen på Haua som er ekspert på glassfiber støyping og han lagde ein kropp til meg i glass fiber og vingene i isopor kledd med finer. Eg hadde ASP 400 motoren på dette flyet ,men hadde nokre uhell med motorkutt.

Den siste tida har eg malt det i skala riktige farger og håper at 180 motoren skal var sterk nok, flyet veg ca 8-8,5 kg og i følge Platt's manual skal det var nok krefter.
Vingespennet er 79.5".
fw1903 (704 x 528).jpg
fw1903 (704 x 528).jpg (72.2 kiB) Vist 1192 ganger
nilsreinert.blogspot.no

Svar