Nye prosjekter

Flyaktiviteter, nye prosjekter, flyplass og diverse andre ting som opptar en modellflyger.
Svar
nils reinert
Ace
Ace

Re: Nye prosjekter

Legg inn av nils reinert » 18 sep 2014, 09:22

IMAG0278.jpg
Her har eg begynt å bygga kjølen
IMAG0278.jpg (32.93 kiB) Vist 1749 ganger
IMAG0283.jpg
Nedre del av kroppen er tatt ut av jiggen ,nå skal eg først planke bunnen med tynn kryssfiner og så bygge videre på øvre del av kroppen
IMAG0283.jpg (26.42 kiB) Vist 1749 ganger
big models fly ,small models flit
nilsreinert.blogspot.no

nils reinert
Ace
Ace

Legg inn av nils reinert » 18 sep 2014, 09:26

Det blir enten atomkraft eller glow motor :) Eg liker best god gammeldags forbrenningsmotor , sannsynligvis OS totakt glow 46 eller 55 ;)
nilsreinert.blogspot.no

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Sted: Tau
Kontakt:

Quad.....

Legg inn av Arvid » 26 okt 2014, 16:18

Bilde
Turnigy (HK) SK 450 Quadcopter klar til test

Multirotor er på full fart inn i hobbyen vår, - har egentlig vært der en stund, men det er først i den siste tiden at stadig flere sofistikerte maskiner har dukket opp på markedet.
Gjerne leveres disse i kombinasjon med kamera og muligheter for å fly såkalt FPV, d.v.s. at piloten bruker kamera ombord i modellen til å se hvor en flyr, samt navigere. Altså som om en satt i cockpit'en selv.
Tenkte det var på tide å teste ut denne grenen av modellspekteret og bestilte meg en ARF modell fra Hobbyking til en billig penge. Det eneste en trenger å gjøre med denne er å montere inn egen mottaker, montere propeller og batteri, så er modellen klar. En preflight sjekk av oppsett, samt calibrering av kontrollenheten, - i dette tilfelle en K.K.2.1 Multi Rotor CB må også gjøres. I denne forbindelsen så dukket det opp en del nye begreper som f.eks. P-gain/ limit (Proporsjonal) og I-gain/ limit (Integral). Tror jeg må prøvefly modellen før jeg forstår helt forskjellen på disse, men i følge manualen og instruksjonsvideoer på nett så dreier det seg om stabilisering i hover fase (P-gain) og i flyfase (I-gain). Kontrollenheten har en egen LCD skjerm som viser meny og relevante data etter hvert som en navigerer gjennom disse. 4 knapper styrer den prosessen.
Nå er altså quad'en ferdig satt opp og klar for test. Satte på en Align T-Rex 250 canopy for å gjøre orienteringen lettere i flyfasen, - litt tøffere også, - synes jeg da.
Har også kjøpt inn en rimelig 2D gimbal for bruk sammen med GoPro kamera så når quad'en forhåpentligvis flyr fint så blir filming/ fotografering fra denne neste steg. På lengre sikt har jeg imidlertid siktet meg inn på en Align M480 med 3D gimbal, men det blir nok ikke før neste år. Det er en større og mye mer avansert maskin som i disse dager lanseres på markedet.
Så er det bare å vente på vær til litt testflyging :roll:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Huges MD 500 Defender

Legg inn av Arvid » 09 des 2014, 18:36

Bilde
Vigor CS mekanikken er kommet på plass i MD 500 kroppen

Som bildet viser så har Vigor CS'en skiftet ham, - den har nå fått tilhold i en Huges MD 500 Defender kropp som i utgangspunktet er laget for å konvertere Raptor 60 - 90 maskiner.
Slik sett så var det en del utfordringer som måtte forseres for å få Vigor mekanikken til å passe. Spesielt understell bød på en del utfordringer og det ble en god del svetting med å få tilpasset dette. Passform på deler var og så som så, men til slutt fikk jeg lirket det hele på plass. Kroppen er kun festet i to skruer på hver side av kroppen (4 totalt), samt at halebommen er "lagret opp" bakerst ved hjelp av en skumprofil. Å få tilpasset gjennomføringer i kroppen til understell og samtidig få linet opp halen riktig, - og ikke minst få koblet halebommen til slutt var en tålmodighetsprøve. Vanskelig tilkomst og mutre/ skruer som hadde en tendens til å forsvinne gjorde at jeg ble "varm" flere ganger :oops: Når jeg endelig hadde fått alt på plass så viste det seg at motoren hadde komt ut av stilling slik at den hang i clutchen. Måtte da løse de tre motorfeste boltene å rette den opp på ny, - heller ikke så enkelt når alt befinner seg inne i kroppen. Men nå virker alt å være greit tilpasset. Har så smått begynt å installere lys dioder og så blir det vinduer og optisk rakettsikte i nesen som står for tur. Kommer ikke til å sette inn de bakerste vinduene på sidene da jeg ønsker å har grei tilgang til fueling, ladekontakt samt at det gir ekstra kjøling til motoren. Skal lage et par ekstra hull i skrogets underside også for å gi fritt utløp for eksos og kjøleluft fra motorvifte. I halen skal det monteres finne og T-hale og ytterst på vingestubbene foran skal det monteres rakett pod'er så den plir ganske potent når den blir ferdig. Det verste er unnagjort, - nå er det mest kosearbeid som gjenstår :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: MD 500 Defender

Legg inn av Arvid » 14 des 2014, 19:26

Bilde
MD 500 Defender ferdig montert og klar til bruk

En uke med flott vær (les: bygge vær) og Defender'en er klar for utendørs aktiviteter. Jeg mangler kun en slange for gjennomføring av eksos fra potten og ut av kroppen på høyre side, - ellers er alt klart til flytest. Slapp unna med ca. 50 gram bly i nesen for balansering og det er ikke så verst. Skalamodeller har en tendens til å bli baktunge som følge av kropp, halefinner osv, men denne modellen er ikke så kraftig bygget bakover og lar seg derfor enkelt balansere ut. Har montert navigasjonslys og landingslys, men droppet markeringslys bakerst på halen for å gjøre det enkelt. Har heller ikke satt på dekaler osv, - venter med det til jeg har fått testflydd maskinen. Siste del av monteringen, - d.v.s. finner, vinduer, pod'er osv har stort sett gått greit, men litt irriterende at det ikke fulgte med nok små skruer. 2 x 8mm tre skruer burde ikke være noe en sparer på, - manglet vel ca. 10 stk. selv uten at jeg monterte de bakre sidevinduene. Første test flyging blir nok ikke før neste år, men det er ikke så lenge til :P
Bilde
V.h. Arvid

nils reinert
Ace
Ace

Legg inn av nils reinert » 14 des 2014, 19:35

Det var skikkelig tøft :)
nilsreinert.blogspot.no

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: SK 450 Multikopter

Legg inn av Arvid » 15 des 2014, 16:36

En liten status oppdatering på Hobbyking SK 450 Quad'en min:
Som noen sikkert har fått med seg så endte siste prøvetur med at jeg avdekket en del problemer med kontrollenhet og styring av esc'er osv. Konklusjon etter å ha lest en del kommentarer rundt om på nettet er at det ikke anbefales å fly denne quad'en med original versjon av FW (Firm Ware), - altså programversjonen som er installert i enheten ved leveranse fra HK. Dette gjelder både KK 2.1.5 enheten, samt ESC'er.
Jeg startet derfor prosessen med å få oppdatert til nyere FW. Først måtte jeg skaffe meg et såkalt "Flash tool", - en slags USB programmerings enhet for å flashe/ skrive ny programversjon til enhetene. Hobby King var utsolgt så jeg endte opp med å bestille denne:
Bilde
http://www.unmannedtechshop.co.uk/usbasp-avr-programmer/

For å få denne til å fungere så må man installere en driver, - den fant jeg her:
Bilde
http://www.fischl.de/usbasp/

Her er det viktig at en får installert rett versjon i forhold til hvilket operativsystem en kjører. Jeg slet litt til å begynne med p.g.a. at jeg brukte 32 bit versjon av IE, mens PC'en for øvrig kjører 64 bit Win 7.
Så må man ha et program for å styre skrive/ flashe prosessen, - det fant jeg her: http://lazyzero.de/en/modellbau/kkmulticopterflashtool
Dette programmet er ganske enkelt å bruke, - det finnes til og med en norsk versjon. Det en må passe på er å fylle inn rett type verktøy(falsh tool), enheten man skal oppdatere (KK 2.1.5) og velge siste versjon av FW. Programmet henter selv inn siste versjon via nettet, - en trenger ikke laste ned denne selv.
Bilde
Slik ser programvinduet ut når de rette valgene er gjort i forhold til bruk av flashtool nevnt over, KK 2.1.5 og siste FW versjon som nå er ......19. (jeg har oppdatert til ver.18).

Bilde
Flashtool plugges inn i dedikerte kontaktpunkter på KK 2.1.5 enheten. Det følger med 8 pins plugg, - de to ledige plassene skal vende mot kontaktrekken, - kappet av disse for å få bedre plass

Når Flashtool er koblet til (USB til PC og kabel/plugg i KK 2.1.5), samt at programmet for å skrive inn ny FW er riktig konfigurert, så er det bare å trykke på "start" knappen og skriveprosessen starter. Forløpet av prosessen oppdateres nederst i programvinduet. Info om den aktuelle versjonen og ikke minst oppdatert pdf. manual finner man ved å gå til "Info" knappen like til høyre for vinduet hvor man velger FW versjon. Etter at ny versjon er lagt inn må man sette opp kontrollenheten på ny, kalibrere sensorer, esc osv, men det er godt beskrevet i manualen.

Nå venter jeg på et nytt spesialverktøy for tilkobling til USB programmer'en, - for å flashe/ skrive inn ny FW til ESC'ene (fartsregulatorer). Prosessen er stort sett den samme med unntak av at ESC'ene ikke har tilkobling for kabel/plugg slik som KK 2.1.5. I stedet må en fjerne isolasjonen fra "chip'en" og holde spesialverktøyet på plass, samtidig som man kjører oppdateringsprogrammet.
Kommer tilbake med mer informasjon når den jobben er utført, samt nye fly tester :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Restaurering av T-Rex 600NP

Legg inn av Glenn » 24 jan 2015, 12:23

Det har vist seg og bli såpass omfattende reparasjoner av heliet mitt at jeg føler at det kan legges under "nye prosjekter."
I fjor så var det endel ulyder i motoren og jeg mistenkte ødelagt kulelager. Da jeg åpnet motoren så var det mye rust rundt omkring, det bakre kulelageret var veldig rustet og det var mye rust på veivakselen samt kryssbolten i stempelet. Stempelfjæra hadde også rustet fast og stod bom fast. Så tanken om en rask overhaling av motoren ble fort lagt på hylla!
Bilde
Mye rust og lageret er "hakkete" å snurre på. I framtiden så blir det bruk av after run olje etter hver tur er planen.

Ny motor ble bestilt, en Thunder Tiger 53 Redline. Den skal yte 2,1hk mot Hyperens 1,9hk. I tillegg kjøpte jeg en Hatori potte som skal utnytte potensialet i motoren og gjøre at man unngår dropp i turtall når man gir mye pitch.
Da jeg skulle montere forgasseren på motoren så oppstod det et nytt problem; forgasseren var enormt treg å bevege rundt tomgangsinnstilling. Noen ganger var det lett og bevege mens andre ganger satt den skikkelig. Så da var det på tide å google litt. Resultatene var nedslående for og si det mildt! Disse motorene får veldig mye skryt for den enorme ytelsen, men mesteparten av det man kan lese er kritikk av de ubrukelige forgasserene og den enorme ytelsen kommer kun ved skifte av forgasser! En ting er at de henger så man brenner servoene, men de originale forgasserene er visstnok også umulig og få stilt inn til å fungere. MEN, det som gikk igjen over alt var at man enkelt kan lage en adapterplate og bruke forgasser fra OS Hyper 50 på TT motoren, det var veldig mange som hadde gjort dette og da var det visst en drøm og dyse inn og den yter visst utrolig bra over hele registeret med denne forgasseren :D Så nå skal det lages adapter, forgasser har jeg jo. Det blir veldig spennende og teste hvordan det fungerer i praksis.
Bilde
TT 53 Redline med original forgasser.

Bilde
Litt forskjell på størrelsen på pottene!(Hatori øverst.) Hatorien virker til og være ganske komplisert oppbygget, når jeg ser inn en av åpningene så ser jeg at det er som en mindre potte inni den.

Ellers så har jeg skiftet alle lagrene til hovedrotorakselen samt rengjort og smørt opp de lagrene som tar opp sentrifugale krefter i rotorbladholderene både på hale- og hovedrotor. Det var planen og skifte ut litt kulelagre også men de gamle var ikke slitt og de satt også veldig fast. Skulle også skifte ut endel i halen men der var det også sånn at det ikke lot seg gjøre og demontere for å skifte lagre. Men hele haleenheten ble jo byttet ut med en i aluminium etter at jeg hadde brukt heliet lenge, så lagrene der er ikke så enormt mye brukt da.
Bilde
Rengjort og klare for å settes inn med nytt fett.

Bilde
Disse lagrene til hovedrotorakselen var faktisk rimelig slitt. Kjente tydelig hakking når jeg snurret på dem, så det var nok på tide og bytte dem ut.

Bilde
Det ser definitivt penere ut med aluminium enn plast! Men kjedelig at det ikke lot seg demontere, har nok vært litt for ivrig med gjengelåsingen. Jaja, er bedre enn at det skrur seg opp mens man flyr..

Jeg har hele tiden flydd med Ni-mh batterier og irritert meg over at de alltid må topplades før bruk, det er jo ofte sånn at man kan finne på å plutselig ta avgårde når været er bra og man ser at andre skal ut og fly. Da er det kjedelig med batterier som må lades først. Så nå etter alle disse årene så kjøpte jeg til slutt Align sin 2-i-1 spenningsregulator og gløder :D Skal bli kjekt å slippe og stresse med topplading! Og med 2200mah 2cellers Lipo så skal det nok klare noen turer mellom ladinger også. Så nå blir neste skritt og sjekke ut om noen av servoene mine har 5volt som maks spenning, isåfall så må jeg få bestilt inn en step-down regulator eller fem. Det er jo også alltid et styr å legge opp ledninger på heli, spesielt på disse med tynn karbonramme, er ru og skarpe kanter som lett skjærer hull på ledninger og kortslutter eller bare kutter kontakt. Så har litt og gjøre der også før jeg er fornøyd. Men er veldig fornøyd med at en skrubbesvamp passet så bra og at den hang godt i borrelås :lol:
Bilde

Mer kommer etterhvert. Er iallefall kjekt og spennende å være igang med hobbyen igjen! Håper noen av dere andre som også har vært utav flygingen en stund velger og starte opp litt igjen nå til våren, det hadde vært veldig kjekt! :D

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: T-Rex restaurering....

Legg inn av Arvid » 25 jan 2015, 13:25

Veldig bra beskrivelse av utført arbeid Glenn, - håper selvsagt at det inspirerer andre til å få utstyret i orden å stille på KI i nær fremtid :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Konfigurering av 2 akse gimbal for GoPro

Legg inn av Arvid » 25 jan 2015, 13:44

Bilde
SK-450 ferdig satt opp med 2 akse gimbal (GoPro'en er en "dummy" utgave for testing)
Bilde
Den aktuelle gimbal'en med GoPro montert
Brukte gårsdagen på å konfigurere og sette opp en kamera gimbal som jeg skal bruke på SK-450 Quad'en. Hadde anskaffet en rimelig 2-akse gimbal, samt et kontrollkort for styring hos HK (se bilde over). Selve gimbal'en var grei å sette sammen, men når det gjaldt konfigurasjon av kontrollkortet så var saken en helt annen. Etter mye "googling" på nettet greide jeg etter hvert å nøste opp trådene som til slutt fikk gimbal'en til å fungere. Hovedproblemet var at det eksisterer ulike varianter av samme kortet, - HK kaller det "Martinez open source brushless gimbal" og det ligger en manual tilgjengelig under "files" på HK sin produktbeskrivelse. Etter hvert fant jeg imidlertid ut at det kortet som jeg hadde fått ikke var et "Martinez", men et BGC 2.0/2.1 type kort m/ Silabs CP2102 usb chip.
Bilde
Her er det aktuelle kortet av typen BGC 2.0/2.1 m/ IMU (sensor enhet)
For at andre skal slippe å finlese 200+ sider med poster under "Martinez board / Open source brushless gimbal HELP THREAD" på RC-Groups forum, skal jeg kort beskrive hvordan en skal gå frem:
1. Last ned CP 2102 driver her . Driveren installeres så på en PC (jeg brukte en eldre laptop m/ Win XP) og er nødvendig for å kunne kommunisere med kontroll kortet. Sjekk via "Kontrollpanel/System/Enhetsbehandling...." at driveren får tildelt en com.port med nr. < 10.
2. Last ned og installer "Arduino SW" her . Dette trenger en for å "skrive" ny programkode til kontroll kortet.
3. Last ned nyeste versjon av programkode tilpasset kortet her . Den jeg brukte heter: BruGi-50-r217.
4. Sjekk at den såkalte "IMU" (lite kort m/ sensorer innkapslet i plastikk) er orientert riktig på kamera.
Siden med 4 skruehoder skal vende ned og ledningene skal stikke ut mot høyre side sett fra bak kamera i retning som linsen "ser" (ref bilde). Ikke koble motorene til kortet i denne fasen.
Bilde
Bilde som viser plassering av sensorer, orientering og tilkobling av motorer
5. Finn frem en USB kabel m/ micro plugg (samme type som brukes til ladning av mobil) for å koble PC til kortet. 2 - 4s LiPo til å forsyne kortet med strøm trengs også (får strøm fra usb også, men tryggest å bruke egen forsyning).
6. Koble sammen kort og PC i denne rekkefølgen:
a. Koble LiPo til kontroll kort
b. Koble USB kabel til PC
c. Starte "Arduino" programmet.
7. Laste opp ny programkode til kortet, - veiledning finner du her. Velg: "Arduino Pro or Pro mini, (5V, 16 MHz) w/ ATmega328)" kort type og let frem riktig programkode manuelt, - den heter "_BruGi.ino" og ligger under mappen til programversjonen (BruGi-50-r217) som du lastet ned tidligere.
8.Avslutt "Arduino" programmet og start "blg.tool" som ligger i mappen "GUI" der hvor "_BruGi.ino" lå. I samme mappe ligger det også noen bilder som viser skjermdump fra ulike programvindu i "blg.tool". Etter at en har valgt "connect" , sjekk "Firmware" nederst på statuslinje som forteller hvilken programversjon som er på kortet og at denne samsvarer med den du nettopp lastet inn.
Bilde
Skjermbilde hentet fra bgl.tool programmet
9. Så starte selve set-up prosessen ved å justere parametre i "blg.tool" programvinduene. Sett inn startverdier først før du kobler til motorene. Husk alltid å klikk på "Save to EEPROM" før du lukker programmet og kobler fra PC. Veiledning finner du her Fremgangsmåten er den samme selv om kortet egentlig ikke er et Martinez kort. For tilkobling av motorer, - Pitch = motor 1 og Roll = motor 2 (ref. bilde).
Viktig å huske på riktig rekkefølge når en kobler til/ fra PC:
1. Koble LiPo til kort (Kobler en til USB først kan strømtrekket fra motorer overbelaste USB)
2. Koble USB til PC
3. Starte "blg.tool" programmet
Frakobling i motsatt rekkefølge.
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 26 jan 2015, 00:11

Du har mye spennende på gang Arvid!! :D
Med så mye foto og videomuligheter så synes jeg at det til årsmøtet bør vurderes om klubben bør ha egen facebookgruppe, der er det så lett å dele videoer og bilder. Kunne kanskje vært enklere og få nye medlemmer også dersom vi var på facebook? Da vil jo aktivitetene i klubben raskt deles med veldig mange dersom vi legger ut noe som folk liker. Uansett så liker jeg disse filmedronene, har sett endel kule videoer på youtube der man bruker slike og sirkler rolig rundt andre modeller som er i lufta. Med litt planlegging så kunne vi laget veldig stilige videoer tror jeg, og det og lage slike vil jo også gi en egen hobby i hobbyen for de som kan tenke seg slikt og vil absolutt være god reklame for klubben! :D

Jeg, Anders og Bjørn var på Comrod i kveld og fikk laget adapter, så nå har TT motoren min forgasser fra OS Hyper og det ser veldig bra ut! Tror dette kan bli veldig bra, de som har gjort samme jobb skryter iallefall om utrolig bra resultater så jeg gleder meg veldig til å få testet det. Vi tok noen bilder underveis så jeg legger dem inn her.

Bilde
Klart for montering.

Bilde
Adapteret montert med pakningslim mellom adapter og blokk samt gjengesikring på boltene. (Det ser ut som om det er en dyp ripe, men det er bare sprittusj.)

Bilde
Ferdig montert med set-skrue på hver side.

Bilde
Vi satt også på en o-ring mellom forgasser og adapteret. Set-skruene fikk også en dråpe med gjengesikring selvsagt.

Nå håper jeg også at andre av den gamle "gjengen" finner ut at de vil få orden på gamle modeller og komme seg igang med flygingen igjen!

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 29 jan 2015, 00:21

Har skiftet mer lagre men under montering av halen så oppdaget jeg at en av skruene til og feste haleenheten til chassiet mangler. Har forsvunnet under mekkingen tenker jeg :roll:
Er det en av dere andre med 600 som har en ekstra liggende? Dette er skruer som gjenges inn i plasten i haleenheten og som har spesialskiver.
Bilde
Det er seks skruer på hver side av chassiet som holder halen, jeg peker på der det mangler en med et skrujern på bildet.

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 30 jan 2015, 17:23

Startet heliet i hagen idag. Det startet med en gang på tross av masse olje i motoren :)
Fikk det opp på litt turtall og når det nærmet seg overgang fra negativ til nøytral pitch så begynte heliet og dreie rundt sin egen akse så jeg stoppet motoren. Da viste det seg at halen og gyroen var reversert!
Aner ikke hvordan dette har skjedd, jeg har jo hatt av gyroen og satt den på igjen men mistenker at jeg kan ha kommet meg inn på innstillingene til den uten å ville det. Men etter mye styr så fikk jeg reversert den og satt opp resten av gyroen på ny. Så da ble det en ny tur ut i hagen og jeg hadde heliet en liten halvmeter over plenen men gav meg med det pga sterk vind og liten plass. Den går fremdeles rikt, jeg hadde i forkant justert dysa på OS motoren ut en halv omdreining ca for å være sikker på å starte med rik blanding med forgasseren montert på ny og større motor. Så nå er det bare og finne en skrue til chassiet og få fikset den pokkers starterforlengeren som jeg akkurat fikk fra elefun. Hodet på den som stikkes inn i starteren løsner fra akselen og da dras jo ikke motoren rundt. Har skrudd den til flere ganger men den vil ikke sitte. Prøver med gjengelim først, men tror det blir sølvlodding som blir kuren.

Anders kom hjem fra jobb og fuelet opp Raptor 30en med .39 motor og vi fikk start på det også, må få heliene til kvam. Han må få justert inn throttle- og pitchkurver bedre og vi må begge få dyset inn skikkelig. Men kommende vår bør det bli mye heliflyging på kvam :)

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Align M 470 Multicopter

Legg inn av Arvid » 19 feb 2015, 20:25

Bilde
"Unbox" av Align M 470 Multicopter
Bilde
Bilde
Align M 470 ferdig montert

Går tregt med å få testet ut SK 450 Quad'en min grunnet elendige værforhold. Den skulle fungere som en rimelig "inn stegs maskin" til mulikopter grenen. Samtidig har jeg ventet på GoPro versjonen av Align sin 3akse gimbal da jeg trodde den skulle selges som en pakkeløsning sammen med Align M 480 modellen. Ble derfor litt overasket da Elefun hadde fått inn den nye M 470 versjonen som leveres med 3akse Gimbal for GoPro (3/4). Motorer, regulatorer, strømstyring og FC(Flight Controller) er det samme som leveres med M 480 og M 490 modellene, men denne skiller seg ut med at rammen er bygget i glassfibermateriale, armene er i aluminium og den leveres med fast understell( retract kan etter monteres). I tillegg er armene litt kortere og rotorene består av 7" blader (7,5" på de to andre). For meg er denne modellen midt i blinken og jeg trykte på "kjøp" knappen på webshop'en til Elefun mandags middag, - tirsdag formiddag tikket det inn en sms om at pakken kunne hentes på utlevering sted (Rimi Tau). Elefun er uslåelig når det gjelder service, - spesielt det å få levert varene raskt :wink:
Med i bestillingen var også Align sin FPV/ OSD TX modul og et 6S 6000 mA LiPo.
Har i tillegg sendt bestilling på en 5,8 mHz FPV mottaker fra HK, en 5 kanals Jeti EX-Bus mottaker fra UK samt en S.Bus converter fra Australia. Det geniale med sistnevnte er at den kobles til Jeti 5 kanals EX Bus utgang og videre til Align's FC med kun en kabel, - vips så har man 16 kanaler tilgjengelig for å styre selve multikopteret og mange funksjoner knyttet til gimbal'en. Skal bli spennende å teste ut dette. En pent brukt GoPro 3 Black edition er også på vei i posten :P
Bilde
S.Bus converteren er en genial liten sak
Bilde
V.h. Arvid

nils reinert
Ace
Ace

Legg inn av nils reinert » 03 jul 2015, 14:03

Hei , eg kjøpte et 1450 mm vs Speedo pro lite glider på birkemo her ein dag , og har lyst å montera elektro motor med foldepropell til det , så eg lurer på ka så best størrelse til dette flyet , klarer eg meg med et 2 cell 1000 mag batteri og ca 9x5 propell ?
nilsreinert.blogspot.no

Svar