Nye prosjekter

Flyaktiviteter, nye prosjekter, flyplass og diverse andre ting som opptar en modellflyger.
Svar
Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Sted: Tau
Kontakt:

Re: Combat...

Legg inn av Arvid » 04 mai 2012, 13:46

Bilde
EPP mustangen min

For de som ønsker å bestille seg en EPP combat modell på HK (se tidligere post) så kan følgende opplysninger under gi en pekepin på hva slags utstyr en trenger i tillegg. Dette er det som står i min Mustang og den flyr helt greit.
Oppsett: 2s 620mAh 7,4V LiPol batteri. Motor: HexTronic 2730, 1700 KV med 8 x 3,8 E propell. Turnegy Plush 12A ESC m/BEC. HTX 900 servoer x 2 (høyde-/ balanseror). For øyeblikket er det utsolgt for HTX900 servoer, men alternativet kan være å bruke HTX500 x 3 (en på hvert balanseror), - eventuelt andre typer i samme størrelse som HTX900 :wink:
Samlet pakke med fly, motor, propell, regulator, servoer, batteri + Corona mottaker beløper seg til ca. 500, - n.kr. inkl. frakt :wink:

Linker til utstyr tilsvarende det som er nevnt over:
motor
ESC
Servo
Batteri
Propeller
Corona mottaker
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Solskjerming....

Legg inn av Arvid » 04 mai 2012, 23:05

Bilde
Skisse av en mulig modell for skjerming av ettermiddag/ kvelds sol.

Er det noen som har en gammel parasollfot liggende som de ønsker å bli kvitt, - eller rør/ stenger fra gamle klesstativ, parasoller el. tiltenkt skraphaugen :roll:
Jeg går med planer om å lage en solskjerm for permanent plassering på KI. Vi testet ut en enkel anordning i fjor sommer bestående av en papplate festet på en spinkel glassfiber stang, - det fungerte overraskende bra, men var jo ikke særlig holdbart. Ønsker derfor å få på plass en mer holdbar utgave. I prinsippet så virker det på den måten at en justerer den sirkelrunde platen slik at den kaster skygge på ansiktet til piloten som flyr.
Noen som har noe de trur kan brukes, - gi meg et vink :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
BK
Site Admin

Legg inn av BK » 08 mai 2012, 23:46

Arvid skrev:Ja, - det er bare å bestille. Jeg har allerede en Mustang som er fullt operativ, - selv etter harde angrep fra Ivan's modell sist vi fløy kamp (noen år siden).
Stiller gjerne opp som "lokkedue" med modellen, men kanskje blir utfordringen for enkelte "rustne" piloter å holde modellen sin på rett kjøl, - altså under full kontrol før en eventuelt begynner å sikte seg inn på andre :lol:

Haha, reiner med at jeg får disp til å ha trainerkabel fra guttungen ;-)
Hilsen BK

Brukeravatar
BK
Site Admin

Re: Nye prosjekter

Legg inn av BK » 09 mai 2012, 18:04

Noen som hiver seg med på en fellesbestilling (vist det er gunstig da ?)
Eller er alle optatte med hus, hjem og være tøffel for fruene ? ;-)
Hilsen BK

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Legg inn av Arvid » 09 mai 2012, 19:56

Tror det er like gunstig å bestille hver for seg da det blir billigere frakt og at pakken går kjappere gjennom tollen. I tillegg så slipper en risiko med at det er utsolgt for en komponent, - d.v.s. at hvis en bestiller 15 servoer så er det bare 13 på lager, - hele forsendelsen kan da bli holdt tilbake i påvente av at nye servoer skal komme på lager.
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Wind S 110e Pro

Legg inn av Arvid » 09 mai 2012, 20:20

Bilde
Bilde
Bilde
Piloten "overlevde" Adrenaline 90'en og er nå på plass i nytt "kontor" 8)
Bilde
God plass innvendig til batterier og diverse
Bilde
Mottaker og antenner er plassert bakerst. Antennene skal stå 90 grader i forhold til hverandre.

Da var en ny F3A type modell klar til erstatning for Adrenaline 90'en som havnet i torva tidligere i år. Wind S 110e er designet med tanke på å bruke en Hacker A50 16L motor, men det gikk greit å få installert den RedRock motoren jeg hadde liggende etter førstnevnte modell. Jeg snudde motoren bak/ frem i forhold til slik den var montert i Adrenaline'en, fjernet bakmontert feste og kappet av gjengepartiet på propellakslingen. Hullene som var ferdig boret i motorspantet ble utvidet et par mm (lenger ut fra senter) slik at jeg kunne feste motoren i dette. Den gamle propellakslingen(8mm) passet perfekt i kulelager som følgte med for opplagring av motor i bakkant. Jeg trengte en ny propell adapter til bruk på selve motorakslingen (også den 8 mm) og fikk tak i en produsert av Scorpion. For å få riktig klaring mellom spinner og kropp så kappet jeg ca. 4mm av lengden på motorakslingen, - da passet alt perfekt :wink:
Ellers så var det bare å følge monteringsanvisningen med tanke på servoer, understell osv. - alle deler var med i settet og kvaliteten var ok. Alt i alt så får en mye fly for pengene, - er mitt inntrykk. Eneste punktet jeg har avviket litt fra manualen er selve cockpit'en, - her puttet jeg inn instrumentpanel og pilot, - selvprodusert i skum og depron med lite ekstra vekt å snakke om. Synest modellene tar seg bedre ut med pilot, selv om det ikke er skalamodell :wink:
Nå venter jeg på en digi bryter som skal sørge for strøm til mottaker fra eget 2s LiPo batteri, men servoene har jeg justert inn allerede ved bruk av et annet batteri. Så blir det balansering, - finne riktig plassering av drivbatteriene (2 x 4s 5000 mAh LiPo i serie), - og så skulle alt være klart for jomrutur :?
Bilde
V.h. Arvid

Ronny
Ace
Ace
Sted: Jørpeland

Legg inn av Ronny » 10 mai 2012, 13:06

Ser bra ut den modellen, Arvid.
Ellers så har jeg bestilt en ME109 combat modell fra Hobbyking. Du må bare hive deg på, BK!
Keep on flying!!

Hilsen Ronny

jbruntveit
Ace
Ace

Legg inn av jbruntveit » 30 mai 2012, 21:36

Hei,

Har gått til anskaffelse av en Precision Aerobatics Addiction X. Så nå er jeg nesten klar til og fly, bare lodde kontakter på ESC & Batteri gjenstår. Får håpe jeg husker hvilken vei man skulle dra i stikkene, dette er jammen meg lenge siden :lol:

Bilde
Sist redigert av jbruntveit den 06 jun 2012, 21:28, redigert 1 gang totalt.

jbruntveit
Ace
Ace

Legg inn av jbruntveit » 06 jun 2012, 21:27

Har bestillt meg en Weasel Evo fra Dream-Flight til hang flyvning.

Noen som har erfaring med denne modellen?

Bilde

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Eclipse

Legg inn av Arvid » 30 jan 2013, 12:56

Bilde
Modellen er programmert inn i 9x senderen
Bilde
Slik ser den nye "innmaten" ut, - motoren er en børsteløs Turnigy Aerodrive SK3 800kv
Bilde
Her er batteriet lagt på plass mellom A/V sensor og ESC.
Bilde
Telemetri display på senderen viser realtime data

Eclipse er en elektroseiler som jeg har hatt mye glede av opp gjennom årene, - en modell som er nesten 30 år gammel. 550 motoren med 3:1 girboks og 1300 mAh 8.4V batteri, av/på bryter til motor, 3 standard servoer, mottaker og separat mottakerbatteri utgjorde til sammen ca 820 gram (inkl. propell/spinner). Ytelsen var så som så, det gikk sakte til værs og en greide i bestefall 3 klatringer opp til ca. 200m høyde før batteriet var tømt. Men ofte fikk jeg lange turer med det som utgangspunkt. Modellen er ganske kompakt, - 2.2m vingespenn, men vingen kan deles i 3 deler for transport og haleflatene kan også demonteres ved å løsne kun en skrue. Denne modellen var derfor ofte med på lasset nordover til Sunnmøre på ferier ol.
Men nå ønsket jeg å oppgradere modellen med ny teknologi.Utstyr ble plukket ut og bestilt fra HK. Til sammenligning med det originale utstyret så ble totalvekten av det nye 450 gram, - neste en halvering :shock: Da er batterikapasiteten økt fra 1300 til 2600 mAh, samt at motoroppsettet nok vil dra Eclipsen til værs en del raskere (med 12" x 8" Master Airscrew klappropell trekker det ca. 35A/ 350 W statisk). Test av A/V måler viste feil verdier på telemetri displayet, - har visst noe å gjøre med sw versjon. En USB oppgraderings kabel er bestilt/ underveis så da regner jeg med å løse det problemet. Skal bli spennende å teste den "nye" Eclipsen når det blir litt mer vår i luften :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 05 jun 2013, 11:20

Har hatt de fleste fly framme for lading og sjekk nå, det førte til at streetfighteren ble stående litt utsatt til på gangen. Så antagelig har katten blitt kjempeglad for ny "leke" Men BF'en fikk seg nå en skikkelig fight uansett! :lol:

Bilde

Men den har sett verre ut før etter kamp mot Arvids fighter så den blir nok iorden igjen om jeg vil. Men kom til å tenke på at elektronikken kanskje kunne passet over i en annen rimelig fighter? Har ikke fulgt med så mye på rc-ting ting jeg flyttet fra jørpeland, men har da vært innom her å fått med meg såpass at det er fightere på gang. Men blir kanskje liten den motoren her, selv om den gikk som en kule med 3c 500mah lipo?

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Legg inn av Arvid » 05 jun 2013, 14:08

Det stemmer det, - vi har en ny kamplymodell på trappene (ref. invitasjon til Nightcamp 2013 her )
Oppsettet du har i 109'en er nok for stort og tungt for Crackwing'en. Utstyr som passer for den er forøvrig beskrevet i linken over. Når det er sagt så har jeg fremdeles 5 stk. på lager til kr. 235, - pr. stk :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 05 jun 2013, 15:01

Billig det, men fram til jeg har flyttet, fått ordnet diverse forsikringer osv så må jeg spare der jeg kan. Men kommer nok noe etterhvert :wink:

Brukeravatar
BK
Site Admin

Legg inn av BK » 20 jun 2013, 11:21

Noen som vil overta en liten sak fra Elefun ?
Nb trenger en Futaba radio
Nine Eagles Skysurfer 4ch Futaba FTR
Hilsen BK

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Cox Pylons!

Legg inn av Glenn » 13 nov 2013, 11:03

Man tar en slik:
Bilde
Og så bygger man en slik:
Bilde

Så er det bare å fly pylonracing!! Jeg og Anders er i gang med bygging av 3 fly, hvert vårt og ett til Bjørn. Flyene har et vingespenn på ca 56cm, og vi bygger i 1mm og 3mm balsa. Motorcowlinger dropper vi antagelig.
Noen andre som vil være med å fly så er det bare å sette i gang! Er mange andre flytyper å bygge om man ikke vil ha dette, sålenge det er Coxmotor i .049 så er det jo likt for alle :D
Herlig å bygge med balsa igjen, er alt for mange år siden sist!

Tegninger ligger her, vi skrev dem ut i 62,8% : http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2339
Motor får man her, både med og uten throttle: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?cwhl=XX&idCategory=251&v=&sortlist=W&LiPoConfig=&CatSortOrder=asc
Bilde
Bilde
Bilde

Svar