Teknisk

Flyaktiviteter, nye prosjekter, flyplass og diverse andre ting som opptar en modellflyger.
Svar
Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Sted: Tau
Kontakt:

Re: Starter...

Legg inn av Arvid » 14 feb 2009, 23:35

Ja, - det er nok ikke problemer med å få låne starter :wink:
Men med tanke på at du allerede har anskaffet deg modeller med store motorer, - eller hvis du har planer om dette i fremtiden så er det like godt å "spare" til en skikkelig starter med en gang. Jeg kjenner ikke til den du linker til over, men vet at denne klarer det meste. Med 12V spenning fungerer den greit på det fleste "normale" motorstørrelser, - og trenger du mer kraft er det bare å øke spenningen > 24V. Koster det dobbelte, men er verdt det i lengden. De fleste (meg inkludert) har kommet til kort med for svak starter, - da blir det å kjøpe ny og legge den gamle på hylla :roll:
Bilde
V.h. Arvid

Trond
Ace
Ace

Re: Teknisk

Legg inn av Trond » 15 feb 2009, 08:50

Takker for tilbudet Ivan men det er greit og ha sin egen starter. Så grei ut den starteren Arvid men den er utsolgt og jeg trenger den i går :shock:. Så i første omgang så blir det Ty1 Jumbo 12V. :lol: Satio FG36 som jeg har montert i yaken starter jeg lett med en pinne.

Trond

Brukeravatar
ivan
Ace
Ace

Legg inn av ivan » 15 feb 2009, 09:56

Eg e enige med Arvid at sullivan e et bedre alternativ :wink:
mtp at du kan kjøra 24v.
Min e ein Ty1 å den egne seg best te 0.40 motorar (ikkje spesielt sterk)
Så tilbudet står ved lag om du vil venta te an komme på lager :!:
Pinne :mrgreen:
Ingen vits i å lære en gris å fly !
Man kaster bort en masse med tid,samt at det vil nok irritere grisen noe skrekkelig !

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Starter....

Legg inn av Arvid » 15 feb 2009, 11:16

Det er jo andre enn Elefun som fører denne starteren, - her fant jeg en forhandler som har to stk. på lager :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
BK
Site Admin

Legg inn av BK » 15 feb 2009, 23:36

Jeg har flere startere liggende, så hos meg kan du ihvertfall låne til du får denn nye, er du hjemme foresten ??
Hilsen BK

Trond
Ace
Ace

Legg inn av Trond » 16 feb 2009, 10:28

Takker for tilbudene om og låne starter, men starteren er allerede bestilt og på tur i posten. Var sikkert dumt av meg men slik er det når en ikke har tid til og vente :D . Mottoe er jo få det opp :lol:

BK Jeg kommer hjem i morgen. Jeg ser på værmeldingen at det blir varmegrade fremover så jeg regner med at det ikke blir fyking på nordvatnet for min del.
Så nå håper jeg dugnadsånden er på topp slik at vi får flyplassen ferdig ASAP. Jeg er klar til og hjelpe til den 18.2 Er det noen som har en armerings matte såm vi kan bruke til og slette ut toppdekket så stiller jeg med ATV.

Trond

Brukeravatar
BK
Site Admin

Legg inn av BK » 16 feb 2009, 10:51

He he, bra dugnads ånden lever, tenker det passer best å bruke stripa til rekreasjon nå om dagen, gjørmebryting er sikkert en passende aktivitet ;-)
Sol varmt og tørt vær det hadde vert noe det :D
Jeg for min del ser for meg at vi tar en titt å ser om vi kan få preppa orinalstipa til brukbar status som det første ledd
Hilsen BK

Trond
Ace
Ace

Spektrum/Trainer

Legg inn av Trond » 17 mar 2009, 22:14

Til dere som har Spektrum radioer.
Jeg har nå brukt noen timer på og lodde om ledningene på en EFLY-100B radio. Så nå kan jeg bruke denne som trainer radio til min Spektrum DX7 :lol:
Dette er et billig alternativ for de som ønsker seg en trainer radio.
Så nå blir det flyging på min sønn, gjett om han blir glad i morgen :lol:

Trond

PS: Det ser ut til og bli konge vær i morgen, dere finner meg på leite i morgen.

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 22 mar 2009, 00:20

Flotte greier med trainer-radio! Kopierer det opplegget nå og regner med vi kan få med endel nye folk på den måten :D

Men: hva er forskjellen på en elefun nr 3 og enya nr 3 glødeplugg - bortsett fra prisen selvsagt.. Har noen erfaringer med diverse merker eller?
Elefuns alternativer:

http://elefun.no/elefun4/aspx/kategorierLarge.aspx?kategoriID=22&itemref=121

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

LiFePO4

Legg inn av Arvid » 20 sep 2009, 23:15

Lagde meg et mottaker batteri av 2 stk. 1150 mA LiFePO4 celler som jeg kjøpte fra Australia for en stund tilbake, - samme type som Bjørn kjøpte før meg (han har skrevet om disse tidligere på forumet). Kjørte en syklus med lading, utlading og lading igjen (1C > 1.2A ladestrøm og utlading = 4A) og registrerte da at det var forskjell på batterispenningen på de to cellene, - selv med balanserer i bruk. Etter nesten 2 timer lading, - siste timen med lav ladestrøm (< 0.2A) hadde celle 1 en spenning på 3.75V, mens celle 2 hadde 3.55V :roll: Etter spec'en så skal topp spenning være 3.65 +- 0.1V så celle 1 ligger på maks, mens celle 2 ligger på min. Laderen hadde enda ikke slått seg ut som følge av "peak detection" og det er mulig at celle 2 ville endt opp i nærheten av celle 1 etter hvert......men gadd ikke vente lenger på det.
Nå får vi teste det ut i fly og se hvordan det oppfører seg der :P
Loddingen gikk ihvertfall veldig greit, - bruker 12V loddebolt med den varmeste spissen (Type Weller med utskiftbare spisser), loddepasta og harpiksfylt loddetråd med 50% Sn (tinn) :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Trond
Ace
Ace

Legg inn av Trond » 01 okt 2009, 11:01

Hei jeg har nå kjøpt meg en ASP FS 61 AR 4 takter i håp om og få Jupiteren til og gå på tunggang. Men motoren kom uten monteringsanvisning. Det er en nippel på eksosannlegget, denne regner jeg med skal forbindes med en slange til bensintanken. Men så er det en nippel som kommer ut mitt under blokken, hva er denne til??

Trond

Brukeravatar
BK
Site Admin

Legg inn av BK » 01 okt 2009, 11:10

Den som kommer ut av blokken er en pusteventil, sett på en slange for å lede vekk eventuelt oljesøl
Hilsen BK

Trond
Ace
Ace

Legg inn av Trond » 01 okt 2009, 12:09

Takker for hurtig svar BK.

Trond

Brukeravatar
bgutu
Ace
Ace
Sted: Jørpeland

Legg inn av bgutu » 01 okt 2009, 15:53

Etter kjøring kan det også være fordelaktig å fylle litt after-run oil inn i denne nippelen for å hindre rust på veieva.
Jeg gjør dettte på min saito.
Mennesklig hilsen Bjørn
http://saito-engines.info/index.html

Brukeravatar
bgutu
Ace
Ace
Sted: Jørpeland

Re: LiFePO4

Legg inn av bgutu » 01 okt 2009, 16:14

Arvid, Spenningen skal stabilisere seg på ca 3,3v ca en time etter lading. Mine batterier gjør det.

Jeg toppladet dem også hver for seg før jeg laget batteripakke av dem for å sikre meg at de har samme %vis lading.

Under lading skal spenningen opp til 3,6V men det er ikke sikkert du har noe feil. Prøv å tapp batteripakken og lad den opp på ny for å se hvor mye en får inn igjen på det etter at det er tømt.
Mennesklig hilsen Bjørn
http://saito-engines.info/index.html

Svar