Styre & stell.....

Flyaktiviteter, nye prosjekter, flyplass og diverse andre ting som opptar en modellflyger.

Hva mener du om dagens kontigent sats?

Avstemmingen ble avsluttet den 31 jan 2004, 23:40

Jeg synes dagens kontigent (100kr) bør fortsette.
0
Ingen stemmer
Jeg synes det er greit å øke denne til 150 kr.
0
Ingen stemmer
Jeg ønsker å høyne kontigenten til mer enn 150 kr.
1
20%
Jeg ønsker 100kr + tillegg for bruk av stripa (50 - 100kr)
4
80%

Stemmer totalt: 5

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Sted: Tau
Kontakt:

Klubblokale.....

Legg inn av Arvid » 01 des 2007, 19:34

Vi hadde i sin tid ett flott lokal i det gamle kommunehuset på Tau, - dette ble revet for en del år siden. Fikk da tilbud om å dele lokale med speideren i kjelleren på aktivitetshuset, som vi takket ja til. Imidlertid var vi kun ett par stykker som møtte opp på den faste tiden på torsdags kveldene og etter ett par mnd. sa vi fra oss hele avtalen.
Etter den tid har KI vært det faste møtepunktet, sammen med Tau aktivitetshuset og nå gymsalen på Jørpeland i vinterhalvåret.
Spørsmålet mitt er da om vi egentlig trenger flere møtesteder, og om folk tar seg tid til å møte opp :roll: Her vil det jo selvsagt være avhengig av hva slags klubblokale en kan skaffe seg, hvilke aktiviteter en kan holde på med osv.
Brakkeløsningen er jeg litt mer skeptisk til, da dette vil medføre ekstra utgifter til vedlikehold og eventuelt strøm. At kommunen vil bidra med noe her tror jeg bare vi kan glemme.
Sikkert mange forskjellige meninger rundt dette, - vi kan lufte disse her på forumet og eventuelt ta saken opp til behandling på årsmøtet utpå nyåret. Noen som har konkrete forslag til lokaler :roll:
Bilde
V.h. Arvid

Brukeravatar
Anders
Ace
Ace

Legg inn av Anders » 02 des 2007, 01:19

Vi kunne søkt om å få bygge noe på KI?

Brukeravatar
bgutu
Ace
Ace
Sted: Jørpeland

Legg inn av bgutu » 02 des 2007, 15:01

Tror ikke vi skal bygge noe på KI.

Det er mulig at det kunne vert greit med et lokale å ha møter/bygge fly i?

Vi burde vel ikke bruke penger på et lokale som kunne ha vert brukt på stripa på KI?
Mennesklig hilsen Bjørn
http://saito-engines.info/index.html

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Styre & stell.....

Legg inn av Arvid » 24 jun 2008, 21:19

Ronny skrev:
Planene er sånn sett klare. Været hadde vi i mai, men ikke nå....desverre. Marken må enten være knusktørr eller bunnfrosset. Planen er å bruke eksisterenede underlag og jevne ut med ny masse der det trengs. Vi fant ut at vi må ha en ca. 2-3 lastebil-lass med masse. Maskiner og masse har Gausland tilgjengelig. Dette skulle vi få særdeles billig. Roger og Arvid B. skulle sjekke med bonden om dette var greit. Usikker på om det er blitt gjort, men jeg tviler på det.

Status i denne saken er som Ronny beskriver det, - på vent! Slik situasjonen er nå, så tror jeg det blir vanskelig å få gjennomført prosjektet med det første også. Problemet er som Ronny beskriver det, - tid og tilgjengelighet.
Dette er etter min mening ingen hastesak heller, - av følgende grunner:
    Stripa er i dag i bedre forfatning enn det mange tror, - det er bare å ta turen til KI og se med selvsyn :wink:
    En omlegging av banedekket i denne størrelseorden ville stengt plassen for flyging i flere måneder, - kanskje hele sommerhalvåret :(
    En stenging av flystripen er kanskje uheldig nå som aktiviteten er høy :roll:
    Ønske om å vurdere andre steder for å anlegge ny flyplass kom opp under årsmøtet, - kanskje er det fornuftig å vente litt og se om det kommer noe konkret ut av dette :roll: Skulle det dukke opp et alternativ så er det kanskje fornuftig å bruke innsatsen på et nytt anlegg, - alt koster.
Når det gjelder tilgjengelighet, så er det mange faktorer som spiller inn, - det må være fremkommelig på markene rundt stripa, markene må være nyslått eller ligge brakk (ikke høyt gress), det må passe inn i driftsplanene til Rolf Magne - en kan ikke bare si " nå er det klart, - komme du i kveld?"
Ronny og hans komitemedlemmer har gjort ett godt stykke arbeid med å legge frem forslag til hva som kan gjøres, men det er fremdeles ett stykke arbeid igjen før en kan si "kjør på". Bl. annet skal bonden uttale seg, - tror ikke han er forespurt enda.
Jeg skulle gjerne overtatt der Ronny slapp, men rekker desverre ikke over alt jeg heller. Av grunner nevnt over så prioriterer jeg andre aktiviteter og bruker tiden min på disse......og så liker jeg å fly litt modell-fly/ helikopter også, det er primært det som er grunnen til at man er medlem i en modellflyklubb :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Ronny
Ace
Ace

Legg inn av Ronny » 24 jun 2008, 21:30

Jeg må si at jeg blir litt usikker på hva medlemmene ønsker angående utbedring av KI. Flere har skrevet at de er fornøyd med stripen slik den er, mens andre skriver at de ønsker utbedring.

Er forslaget til årsmøtet ikke aktuelt lenger. Hvis jeg ikke husker feil så ville årsmøtet at vi skulle utbedre stripa :roll: Har stripa på kvam utbedret seg selv, eller er det bare det at gresset har blitt så mye grønnere og tettere som gjør at noen ikke ønsker utbedring????

Kan jo forstå at noen blir fustrert over at ting kan være litt "tungrodd" :lol:
Keep on flying!!

Hilsen Ronny

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Re: Utbedring av KI....

Legg inn av Arvid » 24 jun 2008, 21:50

Tror du finner svar på dette i innlegget mitt over, - Ronny.
Det er gått et par år siden saken kom på dagsorden og komiteen kom i gang, - foranledningen var jo at stripa var i dårlig forfattning. I løpet av denne tiden har imidlertid forholdene endret seg til det bedre, - det er ihvertfall min mening. Du kan si det slik at det er blitt gjort visse grep for å bedre banedekket, - i påvente av komiteens arbeid og konklusjon, og dette har gitt resultater. Dette er årsaken til at jeg ikke har særlig dårlig samvittighet p.g.a. at ikke dette arbeidet er satt ut i livet.
At ting synes tungrodd, - ja, så lenge det ikke finnes nok folk med tid, engasjement, og vilje til å påta seg ett så stort prosjekt, - da tar det nødvendigvis tid. Men små "prosjekter" som NR nevner (tette huller, mosefjerning osv.) er heldigvis overkommelig jobb for noen av oss, - blir resultater av slikt også :wink:
Bilde
V.h. Arvid

Ronny
Ace
Ace

Legg inn av Ronny » 24 jun 2008, 22:23

Du har nok kanskje et poeng der, men samtidig er vel stripa like lav i sør-enden slik den har vært i noen år.

Tror jeg overlater diskusjonen videre til de som bruker stripa mer aktivt enn det jeg gjør :D
Keep on flying!!

Hilsen Ronny

Brukeravatar
Glenn
Ace
Ace

Legg inn av Glenn » 24 jun 2008, 23:38

Utrolig hvor mye pes det kan bli utav at noen vil lære å lande skikkelig... :shock:
For ikke å snakke om å ha en liten klubb/forum for å kunne poste egne bilder! Jeg har hele tiden vært veldig positiv til SMFK og hatt mye glede av å være medlem, men nå føler jeg det nærmest som et krav at det ikke kan være noe Jørpeland Rc Klubb og at vi iallefall ikke kan lete etter stripe! Jeg mener bestemt at det må være fritt fram å ha en egen klubb hvis vi vil det, og hvis SMFK føler seg truet av en vennegjeng (som også er betalende og blandt de aller aktivste i SMFK) så er det rett å slett deres problem! -Så enkelt er det. Dere har et styre i SMKF og dere ville ikke ha valg under årsmøtet, lite skjedde og når vi da har en egen klubb som vil prøve å gjøre noe til felles beste så får vi kritikk! -Dette er for rart for meg :roll:

Jeg kommer iallefall til å stemme for å beholde Jørpelandsklubben!

Og til slutt Ivan: jeg vil gjerne være med å lære å lande skikkelig på leite! -Det var det som var spørsmålet, selv om få hørte etter :roll: :?:

Ronny
Ace
Ace

Legg inn av Ronny » 25 jun 2008, 00:09

Tydelig at folk er veldig offensive her! Blir noen innlegg tolket annerledes enn de er tenkt :?:

Hva personer ønsker å gjøre på sin fritid er meg riv ruskende likegyldig. De må gjerne starte 10 modellflyklubber dersom de vil det. PONGET mitt var at jeg ser ikke behovet, og jeg lurer på om vi har så forskjellige meninger og interesser at dette faktisk er nødvendig. Men det er jo min mening. Jeg har nå alltid sett fordelen med å være flere til å dra lasset og ikke nødvendigvis at "jo flere kokker desto mer søl", men som sagt er dette min mening (uten noe baktanke).

Og når det gjelder valg i forbindelse med årsmøtet; dette ble ikke gjort pga. at forrige årsmøtet bestemte at styret skulle sitte i 2 år.Det vil altså si at hele styret er til nytt valg ved neste årsmøte. Arvid spurte også om noen mente at vi skulle velge inn en i stedet for meg, og ingen på årsmøtet ga noen som helst signaler på at dette var nødvendig.

Tilbake til spørsmålet angående landingstrening. Her har dere noen tips jeg ville prøvd. Bruk toalettpapir eller markingsbånd til å merke av en stripe som dere synes passer i henhold til hvilken størrelse dere ønsker. Bruk gjerne størrelsen på stripa på KI som eksempel. Dere kan jo begynne med "lange" innlegg for deretter å korte de ned etter hvert. Ellers er det bare å trene og trene. Bli kjent med modellen, både i lav og høy hastighet. Prøv dette både på dager det er lite vind og mye vind. Som Arvid skrev tidligere er det viktig å lære seg trottle-kontroll. Det er vel de beste tipsene jeg kan gi dere.
Keep on flying!!

Hilsen Ronny

Brukeravatar
ivan
Ace
Ace

Legg inn av ivan » 25 jun 2008, 01:46

Hehehe !

Muligt en skrive dårligt å at d e vont å forstå ka en meine te tier !(sorry)

Eg rekna me at du stilte på leite uansett Glenn! :) D blir liga mye balsam for sjelå som alltid !
Me satse på at fleire vil ver me på d !?
D må jo bare bli ein suksess (mange goe tips) :P

Eg ser behovet for å stå i Jørp rc av fleire grunnar !
Den dagen eg ser anderledes på ting så gjør eg någe aent !

Ki-utbedring !
Litt i retning av d Arvid seie !
Foreslår at komiteen fullføre eller avslutte me ein konklusjon.
E d ein ide at komiteen tar ein befaring ? :?:
Mulig at d konne letta litt på ting ? :wink:
Ingen vits i å lære en gris å fly !
Man kaster bort en masse med tid,samt at det vil nok irritere grisen noe skrekkelig !

Ronny
Ace
Ace

Legg inn av Ronny » 25 jun 2008, 08:37

For min del tror jeg at konklusjonen blir at vi kan være enig i at vi er uenige :lol: Og det er jo selvfølgelig helt OK :D
Keep on flying!!

Hilsen Ronny

Brukeravatar
Arvid
Administrator
Administrator
Kontakt:

Legg inn av Arvid » 25 jun 2008, 08:59

Etter alt som er blitt skrevet på forumet i det siste, så er det helt utrolig at noen kan dra den konklusjonen at SMFK ikke ønsker at noen skal undersøke mulighetene for alternativ flyplass, - eller at Jørpeland RC skal opphøre. SMFK har ikke uttalt noe som helst, - innleggene her står for den enkeltes mening og er ikke noe styret har uttalt seg om. Jeg har personlig aldri sett på Jørpeland RC som annet en en hjemmeside hvor en gjeng av våre medlemmer utveksler ting og tang. For å bli en klubb trengs det litt mer organisering med styre osv. Vi må ikke havne i samme klemmen som våre forfedre med den evinnelige nord/sør for "hola eigå" holdningen. Uenighet vil det alltid være, og det er ok. Å splitte opp modellflymiljøet er ikke ok!
Problemet i SMFK, og i mange andre lag og foreninger, - er å få folk til å påta seg verv i styre. Jeg spør meg da hvordan vil dette bli hvis en skal drive to klubber i samme distrikt, - med to styrer?
Vi må begrave stridsøksen og konsentrere oss om det vi alle liker best, - å fly. Så får alt det andre "organisatoriske" komme i annen rekke.
Foreslår at vi heller diskuterer utfordringene fremover over en kopp kaffe på KI, Leite eller en eller annen fjelltopp i stedet, - da slipper vi flere feiltolkninger og misforståelser :wink:
Bilde
V.h. Arvid

leifen
Ace
Ace

Legg inn av leifen » 25 jun 2008, 09:03

Heilt sant, me e her tross alt for å fly å ha det kjekt.

Men for å si mi meining om stripa iallefall:
Først, KI e ei knall flotte stripa og det ligge heilt sikkert mye arbeid bak det å få dette til.
Stripa ligger fint til og me har god plass til å fly på.
Når det kommer til landinga så kan eg forstå at det kan bli problematisk for mange å lande noe større modeller, så ei forlengelse av stripa kunne med tida blitt gjort.
Mangler og littegrann på bredda, har lite å gå på får du ligger på ryggen utfor stripa.
Ujevnheten i banen er og et problem men det kommer jo til å bli bra med nytt dekke!

Når det gjelder kem så har ansvar for ditt og datt så må me alle stå på for å få dette til!
Me kan ta avstemning her på forumet om kem så burde bli prosjektleder og når det er gjort trenge me ein god plan, som me jo har kommt et stykke med! :P
Når det kommer til arbeidet så har me jo flere medlemmer som klart har vist at de vil ta i et tak!
Så dette er absolutt mulig!
Me må bare få gang på dette istede for å krangla om ein 2.modellflyklubb osv! :mrgreen:

Då har eg sagt mitt!
Så lenge de fester vingen forsvarlig og hugser at slå på radioen kan ingenting gå galt

Ronny
Ace
Ace

Legg inn av Ronny » 25 jun 2008, 13:27

Som eksistrende "leder" i komiteen for utbedring av KI har jeg et forslag.

Sett opp en avstemming inne her på forumet angående behov for utbedring av KI. Spør om medlemmen ønsker en utbedring eller om de ønsker å beholde stripa slik som den er i dag.

Dersom medlemmene ikke ønsker utbedring så skulle jo det si at komiteen er ferdig med oppgaven sin og saken kan avsluttes. Hvis derimot medlemmen ønsker utbedring så foreslår jeg at komiteen blir erstattet av "nye koster" som kan ta komite-arbeidet videre.

Høres dette greit ut??
Keep on flying!!

Hilsen Ronny

Brukeravatar
ivan
Ace
Ace

Legg inn av ivan » 25 jun 2008, 15:03

Svar på BK sitt innlegg fra nye prosjekter !

Har ingen skruppler me å ta ein utfordring ! :evil: :wink:

D må derimot ver for ein sak som eg brenne mest for !
Ki e desverre ikkje ein sånn sak !
Ikkje missforstå d e bare at eg brenne meir for ei striba i tilegg ! :)
U an sett ka d ende opp me på Ki så støtte eg d ! :wink:

På ein måte så trege eg på at eg nevnte Kommite+Ki-utbedring i innlegget tidligare.
D blei større blest enn d eg hadde rekna me (Trør i salaten som vanligt) :roll: :? !
Håbe bare d komme ein konklusjon !
Synes forslaget te Ronny hørres greit ut !
Eg E Klar for å pøsa kaffi på Ki åg Arvid !
Ingen vits i å lære en gris å fly !
Man kaster bort en masse med tid,samt at det vil nok irritere grisen noe skrekkelig !

Svar